A DeMo projekt 13 civil szervezet együttműködésére épül. Kattints a szervezetek nevére, és tudj meg többet a munkájáukról!
Az Uccu Alapítvány küldetése, hogy a 10-18 éves diákok körében csökkentse az előítéleteket és bővítse ismereteiket a roma társadalommal kapcsolatban. Mindezt teszi az informális oktatás eszközeit és módszereit alkalmazó iskolai foglalkozásokon keresztül, melyeket önkéntes roma fiatalok moderálnak.
"A DEMO révén lehetőséget kapunk egy kis szervezeti "önismeretre", valamint civil partnerekkel való kapcsolatépítésre és együttműködésre."
A közhasznú Liget Műhely Alapítvány 2008 óta adja ki a Szitakötő című negyedévi irodalmi és ökológiai gyereklapot és működteti a hozzá kapcsolódó oktatási programot. A művészeti és környezeti nevelést és oktatást összekapcsoló programban hazai és határon túli magyar tannyelvű iskolák vesznek részt, ők egy-egy osztály részére ingyenesen kapják a lapot. Az interaktív gyerekfoglalkozások, pedagógusképzések, kreatív alkotói pályázatok és online elérhető szakmai segédanyagok mind a folyóirat verseire, meséire, cikkeire épülnek és a résztvevő intézmények számára teljesen ingyenesek.
"A DEMO-ban résztvevő szervezetekkel közösen hirdettünk kreatív pályázatot, szerveztünk pedagógusképzést, szakmai tanácsaik és a közös együttlétek során megfogalmazott gondolatok jelentősen hozzájárulnak a Szitakötő oktatási program sikeréhez."
A BAGázs Közhasznú Egyesület a Budapesttől 40 km-re található Bag nagyközség körülbelül 400 fős szegregált romatelepén dolgozik.
Célunk a roma integráció és a társadalmi esélyegyenlőség előmozdítása. Ezt két úton szeretnénk elérni: egyrészt a telepen, szegregált körülmények között élő roma emberek fejlesztésével, támogatásával, másrészt pedig a befogadó oldal vagyis a társadalom érzékenyítésével, hiszen a sikeres integrációhoz mind a két oldalnak fejlődnie és változnia kell.
"Fiatal szervezet lévén nagyon jó lehetőség számunkra, hogy közelebbről megismer-kedhetünk más civil szervezetek munkájával, kapcsolatokat építhetünk és tanulhatunk. Mégis, ami ezen túl számunkra a leghasznosabb a DEMO projektben az a szervezetfejlesztésben való segítség volt, ahol saját célokat, kereteket megfogalmazva, szinte magunkat felfedezve és még jobban megismerve tudtunk és tudunk folyamatosan haladni és fejlődni."
Tanodánkat azzal a céllal hoztuk létre, hogy esélyt teremtsünk a tanulásban és az élet egyéb területein a hátrányos helyzetű gyerekeknek is. Célunk, hogy minél több iskolai és iskolán kívüli sikerélményhez jutassuk a hozzánk járó gyerekeket , hogy így nőjön az önbizalmuk, önbecsülésük és jól érezhessék magukat a bőrükben.
"A DeMo-t azért szeretjük, mert biztonságban érezzük magunkat benne: tele van olyan emberekkel, szervezetekkel, akiktől építő kritikát, visszajelzést kaphatunk a munkánkra, és akiktől tapasztalatokat, hasznos szakmai tanácsokat lehet szerezni."
Szenvedélyünk a „rosszgyerekek”. Olyan súlyos viselkedés zavarokkal küzdő gyerekekkel és fiatalokkal dolgozunk, akiknek a magatartása saját tanulásuk és egyéb sikereik útjába áll és ezért nehéz szeretni őket. Módszertani rendszerünk segít nekik abban, hogy megtanulják kezelni saját magatartásukat és olyan szintre eljutni, hogy az már nem okoz félelmet, zavart a környezetükben és így ők is azok lehetnek, amik: boldog gyerekek. Van saját tanodánk és programunk, de képzünk szakembereket is, akik ilyen gyerekekkel dolgoznak iskolában vagy más intézményben.
"A DeMo-ban azt szeretjük, hogy mindannyian tanulók, és mindannyian tanárok is lehetünk, és a többi szervezettel összeadva a tudásunkat és tapasztalatainkat az erőink megsokszorozódhatnak."
A Faág Baráti Kör Egyesület 1998-ban jött létre a pécsi gyermekotthon lakóinak kezdeményezésére. Az egyesület hasznos délutáni elfoglaltságot nyújt hátrányos élethelyzetben lévő, családban vagy gyermekvédelmi ellátórendszerben nevelkedő fiatalok számára önkéntesek segítségével. Program-jaink célja, hogy biztonságos, barátságos környezetet teremtve pozitívan hassunk a fiatalok szocializációs készségeire. Az eddig összegyűlt tapasztalatainkat olyan társasjátékok kifejlesztésére szeretnénk fordítani, amiket a gyermekotthonok nevelői is alkalmazhatnának munkájuk során. 2014 októberétől sok év után újra tanodát fogunk működtetni, amelyben a tantárgyi fejlesztéseken túl nagy hangsúlyt kap majd az önismeret, önkifejezés drámapedagógiai, képzőművészeti és zenés-táncos foglalkozásokon keresztül. Az utóbbi hónapokban mélyszegénységben élő nagycsaládosok segítését is vállaltuk a legkülönbözőbb felajánlások eljuttatásával.
"A DeMo abban segít minket, hogy találkozhassunk más, hasonló szervezetekkel, azok munkatársaival és betekintést nyerjünk a módszertanukba, illetve abba, ahogyan a munkájukról, vagy egészen konkrétan a fiatalokról gondolkoznak. E mellett lehetőséget teremtettek számunkra arra, hogy egy szupervízor segítségével újragondoljuk a szervezetet, annak működési elvét és elinduljunk egy sokkal tudatosabb és hatékonyabb úton."
Meggyőződésünk szerint modern demokrácia csak felkészült állampolgárok aktív részvételével működhet. Ezért célunk, hogy a közösségi tanulás és az állampolgári részvétel széles körben elterjedt és elismert gyakorlattá váljon az iskolarendszeren belül és azon kívül. Röviden: fiatalok demokratikus készségeit fejlesztjük az önkéntesség, a közösségi szolgálat, a vitakultúra-fejlesztés és a társadalmi innováció eszközeivel.
"A DeMo-ban korábbi tapasztalatainkat osztjuk meg a résztvevő szervezetekkel, a közösségi tanulás terén annak érdekében, hogy egyrészt minden szervezet megerősödjék abban, amit csinál, másrészt megoszthassa a többiekkel saját tapasztalatait. Szakmai tapasztalatcseréket, műhelyfoglalkozásokat, szervezetfejlesztést, és módszertani fejlesztést biztosítunk és támogatunk."
A pécsi Budai-Városkapu Iskolaközpont négy általános iskolai és egy szakiskolai tagintézménnyel működik a város keleti részében. Tanulóink többsége hátrányos helyzetű, sokszor nem nagy eltérés van az életükben egy leszakadó kistelepülési gyerek életétől. Arra jutottunk, hogy a hagyományos iskola mint intézmény nem képes ezeket a gyerekeket segíteni az életben való helytállásra, nem ad önbizalmat, nem közvetíti a másoknak oly természetes közös kódokat, nem adja meg a mindenhez szükséges alapokat.
Ezért az egyik pici telephelyen (Pécs – Somogyban) kísérletbe fogtunk: mi a jó iskola ezeknek a gyerekeknek? Találjuk meg a módszereket, vonjunk be minél több szereplőt, alakítsuk át az intézményt olyanná, amely minden ízében fejleszt, közvetít, segít, megbecsül, tudást, készséget, erőt ad.
"A DEMO – mivel bátor, hatékony, motivált civil szervezeteket fog össze – minden elemével kinyit egy ajtót, ablakot ezen a kis iskola-házon, amit építünk: szerteágazó kis palántákat ad a kertünkbe, eszközöket a kezünkbe, és újfajta látásmódokat a szemünkbe. Eközben mi is megosztjuk, ahol tartunk, amit tanultunk; elmeséljük, mit dobunk le, mit építgetünk – valakinek talán éppen erre van szüksége a csapatból."
Egy apró zsáktelepülésen dolgozunk hátrányos helyzetű, zömében cigány gyerekekkel, és fiatalokkal. Egyetemista és friss diplomás önkéntesekkel elsősorban tanulástámogató és egyéb képességfejlesztő projekteken keresztül próbálunk változásokat elérni.
"A DeMo lehetőséget ad arra, hogy hasonló területen dolgozó szervezetek munkáját alaposabban megismerve tanulhassunk tőlük, ahogyan ők is tőlünk."
A Pince Ifjúsági Klub Pesterzsébeten működik a helyi Gyermekvédelmi Központ részeként, mint anomim, alacsonyküszöbű szolgáltatás. A Pince Klub egy közösségi tér, amelyet főként helyi, hátrányos helyzetű roma fiatalok használnak, akik önkéntesen vesznek részt a Klub programjaiban. Tevékenységünk fő célja a szabadidő tartalmas eltöltésén túl egy erős, önsegítő közösség kialakítása, valamint a tehetséggondozás, ezekhez igazítva szervezzük programjainkat.
"A DEMO program nagyon sokat segített nekünk módszertanunk tudatosabb kidolgozásában, sok hasonló profilú szervezetet megismerhettünk, a tapasztalat cserék során rengeteg új, hasznos ötletet kaptunk munkánkhoz."
A Miskolci Egyetem Tanárképző Intézete a 2010-es nagy borsodi árvizekre reagálva indította útjára a Csatárlánc önkéntes csoportot, amely aktívan részt vett az árvíz elleni védekezésben és a közel 1 évig tartó kármentesítésben. A csoport azóta folyamatosan működik, kiszélesítette karitatív tevékenységeit, és bővítette együttműködési hálózatát. A Csatárlánc fő célja – a közvetlen segítségnyújtás mellett – hogy rendszeres és akciójellegű programjaival érdemben hozzájáruljon a társadalmi szolidaritás erősödéséhez, illetve az önkéntesség kultúrájának elterjedéséhez.
"A DeMo számunkra professzionális szakmai támogatást, tapasztalatszerzést, praktikus ötleteket, közös tanulást, önreflexiót, új utakat és - nem utolsó sorban - emberi kapcsolatokat jelent. Köszönjük!"
A Motiváció Oktatási Egyesület hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok számára szervez oktatási programokat. Jelenleg két tanodát működtet Szegeden és Tiszaszigeten. Az egyesület célja a célcsoport támogatása mellett a többségi társadalom, elsősorban a fiatalok és egyetemisták érzékenyítése, a pedagógusképzés megreformálása.
"A DeMo-ban olyan szervezetekkel találkozhatunk, dolgozhatunk együtt, akikkel kölcsönösen tudunk egymásttól tanulni. A DeMo segítségével egyesületünk mind szervezeti, mind szakmai szinten sokat fejlődött, még tudatosabbá vált."
Küldetésünk, hogy fiatalokat segítsünk fenntartható projekteken keresztül, állandó lehetőségeket biztosítva önmaguk fejlesztésére. A fiatalok 10-30 év közötti korosztályával foglalkozunk kifejezetten az észak-alföldi régió 3 megyéjében, de rengeteg hazai, határon túli és nemzetközi együttműködésben is szerepet vállalunk. Nálunk a fiatalok vannak a KÖZ-Pontban.
"Egyesületünk alapértékei a nyitottság, a kommunikáció, az együttműködés, amely értékek egyben a DeMo alapértékei is. Véleményünk lehet különböző, vitatkozhatunk vagy akár egyet is érhetünk, de az alapértékek azonosságánál nincs fontosabb egy közös gondolkodásban."
A Szociális Innováció Alapítvány InDaHouse Hungary csoportja az Észak-Magyarországra jellemző szegénységre és elszigeteltségre kíván megoldásokat nyújtani. Egy kis faluban, Perén önkéntes programot indított el, melynek keretében a helyi gyerekekhez az élet minden területéről érkeznek önkéntesek, akik foglalkozásokat vezetnek számukra. A felnőttekkel közösség alapú turizmus társadalmi vállalkozás beindításán dolgozunk.
"A DeMo-ban úgy érezzük, hogy egy fantasztikus hálózat tagjai vagyunk, melyben hasonló szakmai háttérrel rendelkező szakemberekkel működünk együtt, tanulunk egymástól, támogatjuk egymást."