Inspiráció, tapasztalatcsere, tudásmegosztás a mélyszegénységben élő gyerekek fejlesztéséről és tanulástámogatásáról.
kontent
Interjúk Cikkek Tudástár Élménypedagógia-blog
kontakt
MATOLCSI ZSUZSA
matolcsi.zsuzsa@i-dia.org
+36 30 297 30 54
támogatók
A demokrácia iskolája

DeMo projekt

 demokep.001

Mi ez?

 

A DeMo egy olyan két és fél éves projekt, amelyben többek között a társadalomban érzékelhető demokrácia-deficitet, a fiatalok körében tapasztalható közügyek iránti érdektelenséget kívánjuk orvosolni, szigorúan szakmai keretek között. A projektben 13 civil szervezet és kezdeményezés osztja meg egymással, és a nyilvánossággal eddigi tapasztalatait, és teszi elérhetővé a bevált módszereit.

 

Miért is fontos ez?

 

Magyarországon egyre nő azon gyerekek és fiatalok száma, akik az úgynevezett leszakadó rétegbe tartoznak. Ők rossz helyre születtek, hiszen szüleik és családtagjaik az elmúlt 25 évben nemigen találtak munkát részben azért, mert a lakóhelyükön és annak környékén megszűnt minden munkalehetőség, részben pedig azért, mert nem rendelkeztek olyan készségekkel, amik lehetővé tették volna számukra a váltást vagy akár a rendszeres munkavégzést. Ehhez nagy mértékben hozzájárultak a rossz szociálpolitikai döntések, valamint az a tény, hogy az állami iskolarendszer gyakorlatilag lemondott erről a rétegről, és a befogadás helyett a kirekesztés mellett döntött. Az ilyen főként szegregátumokból származó gyerekekre jellemző, hogy alultápláltak, ingerhiányos környezetben nevelkednek, gyakran egészségtelen körülmények között (penészes, folyóvíz nélküli, zsúfolt lakások), már az óvodában, de a kisiskolában sikertelenek, és napi tapasztalatuk a kirekesztettség. (Lásd erről bővebben: http://nyomorszeleblog.hvg.hu/)

 

Ezek a gyerekek gyakorlatilag újratermelik a reménytelenséget, a szegénységet, a kirekesztettséget. Mi – sokakkal egyetértésben – úgy gondoljuk, hogy ez nincsen így rendben, hogy közösen kell tennünk valamit azért, hogy gyerekek tízezreiről ne mondjon le szótlanul a társadalom. A DeMo-ban résztvevő szervezetek nagyrészt szegregátumokban vagy azok szélén dolgoznak ezért. 

 

Milyen szervezetek működnek együtt?

 

A bevont 13 szervezet mélyszegénységben élő, sérülékeny gyerekek, és fiatalok élethelyzetének javításával foglalkozik vagy olyan fiatalok érzékenyítésével, akik hasonló helyzetű gyerekekkel és fiatalokkal fognak dolgozni. Eközben gyakorlóhelyet, tapasztalati tanulási lehetőséget nyújt önkéntes fiatalok számára a mélyszegénységgel összefüggő társadalmi problémák megismerésére, innovatív megoldások megvalósítására, valós segítségnyújtásra

A résztvevő szervezetek: Bagázs Közhasznú Egyesület (Bag), Budai Városkapu Iskola (Pécs), Csatárlánc (Miskolc), Élmény-Tár Tanoda (Pécs), Faág Baráti Egyesület (Pécs), Igazgyöngy Alapítvány Toldi Tanoda, InDaHouse (Pere), Liget Műhely-Szitakötő, Motiváció Oktatási Egyesület (Szeged), Pesterzsébeti Pinceklub, Pressley Ridge Magyarország (Budapest, Salgótarján, Győr), UCCU Oktatási Alapítvány (Budapest), a projektet pedig a DIA munkatársai koordinálják.

  

Milyen „iskola” a Demokrácia Iskolája?

 

Kicsit olyan, mintha álmaink iskolája lenne. Sok benne a tapasztalati tanulás, miközben ki lehet próbálni módszereket, lehet kísérletezni, és aztán reflektálni a történtekre. Nincs „igazság”, egyedül üdvözítő út, viszont van sok kísérletezés, kreativitás, hibázás, és a hibákból tanulás.

 

Ami valójában történik:

 

Szakmai tapasztalatcserék: a szervezetek meglátogatják egymást a terepen, élményt szereznek egymás munkájáról, majd ezt megbeszélik, feldolgozzák.

 

Szervezetfejlesztés: a résztvevő szervezetek már több éve végzik igen hatékonyan a munkájukat, és szeretnék fenntarthatóvá tenni a működésüket. Ezért olyan lehetőségeket biztosítunk számukra (szervezetfejlesztés, csapatépítés, coaching, szupervízió, tréningek, konzultációk), amik hozzájárulnak fenntarthatóságuk biztosításához.

 

Módszertani munkacsoportok: szakmai munkacsoportokat hozunk létre a főbb módszertani kérdésekre fókuszálva: társasjáték pedagógia, speciális módszerek a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek számára, önkéntes menedzsment, társadalmi hatásmérés.

 

Módszertani tudásközpont: a munkacsoportok feltérképezik a szervezetek már meglévő és kipróbált módszereit, rendszerezik azokat, és létrehoznak egy on-line módszertani tudásközpontot.

 

Demokrácia éjszakája: ez egy nyilvános figyelemfelkeltő esemény, ahol olyan innovatív, demokratikus kezdeményezések fognak bemutatkozni, amelyeket fiatalok kezdeményeznek és valósítanak meg a legkülönbözőbb társadalmi problémák orvoslására.

 

Mi történt eddig?

 

„Megerősödtünk abban, hogy jó úton járunk, de még rengeteget kell tanulnunk.”

 

„Hihetetlen, hogy eddig alig volt kapcsolatunk ezekkel a szervezetekkel, pedig hasonló dolgokat csinálunk, hasonló problémákra keressük a választ.”

 

„Nagyszerű lehetőség, hogy egyáltalán el tudunk utazni más helyszínekre, és ott a saját szemünkkel látjuk, hogy mi történik.”

 

„Inspiráló megtapasztalni, hogy más is hasonló problémákkal küzd, és keresi a megoldásokat. Talán most már türelmesebbek leszünk.”

 

„Sok AHA élményt kaptunk a szervezetfejlesztés során, és új irányokat, amiken nem könnyű elindulni, de szeretnénk nagyon.”

 

„Jó együtt lenni, jó beszélgetni, jó együttgondolkodni ezzel a csapattal.”

 

„Egészen új perspekítvákat látunk azáltal, hogy több DeMo-s szervezettel is együtt tudunk működni. Csak lenne több időnk!”

 

 

Mit várunk ettől a projekttől?

  • Sok tanulást.
  • Szakmai párbeszédet.
  • Inspirációt.
  • A mélyszegénységben élő gyerekek és fiatalok problémáinak a tematizálását.
  • A figyelem ráirányítását a problémára, és az innovatív megoldásokra, az együttműködések fontosságára.
  • Hatékonyságot és szervezeti fenntarthatóságot.
  • Egy a nyilvánosság számára is elérhető módszertani tudásközpontot.

 

A projektet a Norvég Civil Támogatási Alap (NCTA) támogatásával valósítjuk meg.