Inspiráció, tapasztalatcsere, tudásmegosztás a mélyszegénységben élő gyerekek fejlesztéséről és tanulástámogatásáról.
kontent
Interjúk Cikkek Tudástár Élménypedagógia-blog
kontakt
MATOLCSI ZSUZSA
matolcsi.zsuzsa@i-dia.org
+36 30 297 30 54
támogatók
A demokrácia iskolája

Fortély-sátor – Mobil szabaduló szoba hátrányos helyzetű fiatalok számára

DeMo-blog 2015.11.16

Te voltál már szabaduló szobában? Ha igen, akkor biztos te is átélted az izgalmat, mikor rád zárult az ajtó; a féktelen kutatást, hogy rálelj a szükséges eszközökre; az agytekervények erőlködését, mikor megpróbáltál rájönni a logikai fejtörő megoldására; és biztosan emlékszel a megkönnyebbülésre és az örömre is, mikor a kulcs elfordult a zárban és sikerült teljesíteni a küldetést.

Nem véletlenül terjedtek el ilyen rohamosan a szabaduló szobák egész Magyarországon, hiszen egy hatvan perces játék sok intenzív élményt rejt magában, és rendkívül szórakoztató időtöltést nyújt. De mégis, mit lehet tanulni belőle?

 

Az ötlet

 

A projekt ötlete a Szegedi Segítők háromfős önkéntes csoport fejéből pattant ki. Úgy gondolták, a mélyszegénységben élő fiatalok számára az iskola és a tanulás kudarcélmények sorozatát jelenti. Az oktatási rendszer elbizonytalanítja őket, többé már nem keresik a kihívásokat, nem hisznek abban, hogy ők is okosak – nem tapasztalhatták még, hogy a tanulás a felfedezés igazi örömét jelentheti.

 

hárman

 

A Fortély-sátorban sokkal több rejlik, mint puszta szórakozás. A feladatok megoldása során a fiatalok éles helyzetben használják az iskolában tanult olvasást, szövegértést, logikát, matematikát, ám itt még nem ér véget a lista, hiszen fejlődik a problémamegoldó, kreatív gondolkodási és együttműködési készségük is. A ketyegő óra teszi az élményt igazi adrenalinbombává, míg a feladatok sikeres megoldása, a kiszabadulás élménye hatalmas öröm- és önbizalomforrást biztosít. Tehát a projekt az iskolai készségek támasza és kreatív problémamegoldásra tanít, miközben a játék maga egyáltalán nem emlékeztet a tantermi feladatokra, így nem hív elő a diákokból elzárkózást, félelmet vagy feszültséget.

 

A megvalósítás a DIA DeMo projektjében résztvevő civil szervezetek együttműködésének eredménye. Az eszközbeszerzésre és a játék tesztelésére pedig nagy részben egy közösségi finanszírozási kampányban gyűlt össze a pénz. A támogatóknak ezúton is nagyon köszönjük!

 

Most akkor sátor vagy szoba?

 

Mivel a megcélzott fiatalok gyakran kisebb, elszigetelt településeken élnek, ezért alapvető, hogy a játékeszközök könnyen szállíthatóak legyenek. A Fortély-sátor megálmodói a szabaduló játékot eredetileg egy nagy katonai sátorban képzelték el, mely lehetővé teszi, hogy bárhova el tudják vinni a játékot. Ám egyelőre a tesztjátékok során szobákban rendezzük be a helyszínt a hidegre és praktikumra való tekintettel.

 

Végül össze is állt a cókmók, és minden eszköz befér egy kisebb kocsi csomagtartójába, így indulhat is a roadshow!

 

IMG_8687

 

Hol tartunk most?

 

Elsőként felnőtt csoportok próbálhatták ki a játékot. Én magam is az egyik csapat tagja voltam, és be kell vallanom, hogy egyáltalán nem volt olyan könnyű a feladat, mint hittem, úgyhogy ne gondolja senki, hogy ez egy kihívások nélküli dedós játék. Ha valaki kijut, annak van mire büszkének lennie.

 

Kisebb simítások, fejlesztések beiktatása után elvittük a játékot a Wekerletelep közösségi házába. Itt 10-12 évesek voltak a tesztalanyok. Mindegyiküknek ismerős volt a szabaduló szoba műfaja, páran próbálták is, tehát volt némi fogalmuk róla, hogy mire számítsanak.

 

IMG_8613

 

A rákövetkező hétvégén a Burattino Általános és Szakképző Iskolához tartozó lakásotthonba mentünk. Itt 14-17 évesek játszottak.

 

IMG_8738

 

Minden gyerek nagyon élvezte a játékot, mindenki nagyon mosolygósan jött ki a szobából, ugyanis eddig minden csapatnak sikerült kiszabadulnia 35-50 perc alatt!

 

Persze olykor el kellett a segítség, de a játékvezetők folyamatosan látják őket egy webkamera segítségével, valamint egy walkie-talkie-n keresztül tudnak segítséget nyújtani, ha a fiatalok nagyon elakadnak.

 

IMG_8821

 

Azt tapasztaltuk, hogy a játék során a csapatok együttműködtek, szórakoztak, de közben folyamatosan gondolkodtak. Mindenki büszkén jött ki a szobából, mert az összes gyereknek voltak egyéni sikerei, olyan dolgok, amelyekre ő jött rá, ő találta meg, neki jutott eszébe, ő valósította meg. Úgyhogy merem állítani, hogy egyelőre a játék beváltotta a hozzá fűzött reményeket és remekül működik!

 

IMG_8630 (1)

 

                                                                                                              Vujovits Júlia